יום שני, 28 ביוני 2010

בלאדי מרי



הבלאדי מרי נולד כתרופה לחמרמורת!
מפתיע, אבל זו עובדה. הכל כמובן החל בשנות העשרים העליזות של המאה הקודמת בבר בשם "הריס בר ניו יורק" שבפריז . הבר נודע בקרב בני אצולת אירופה, אנשי ממון, סופרים כמו ארנסט המנגווי, שחקניות ושחקנים. כל מי שרצה לראות ולהראות באותם ימים עבר דרך הבר בפריז.
הברמן, בחור צעיר בשם פרננד פטיאוט המכונה "פיט" עבד במשמרת בוקר בה, כידוע, אין הרבה תשר. החבורה שישבה בבר באותו בוקר הייתה חבורה מצוברחת למדי, וזאת מפני שהם סבלו מחמרמורת קשה. פיט ראה איך סיכוייו לתשר הולכים ונעלמים ככל שהזמן חלף, אבל בחור כפיט לא ייתן לתשר לחמוק מכיסו: הוא ערבב מיץ עגבניות – בריאות, וודקה – אלכוהול, מיץ לימון – עוד קצת בריאות, מלח, רוטב טבסקו, מעט ורסטרשייור, פלפל שחור לשיפור הטעם וכמובן קרח כתוש לרענון, הכניס מקל סלרי והגיש לחבורה. בתחילה הם סרבו לשתות אך אחרי מסע קצר של שכנוע והבטחה שהמשקה הוא על חשבון הבית הסירוב נעלם כלא היה. עד לשעות אחר הצהריים המשקה הפך ללהיט!

נדמה שהסיפור נגמר? "פיט" שלנו היגר לארה"ב, שם קיבל עבודה במלון הנוצץ סנט ריג'ס בו הוא חשף את משקה ה"מרפא" הרשמי לחמרמורת. המשקה נמכר סביב השעון ולכן הוא נקרא "MORNING GLORY" אבל לא לאורך זמן. באחד הערבים נכנס בדרן ידוע באותם ימים עם בחורה יפיפייה בשם מרי תלויה על זרועו. הבדרן שתה, דיבר ועישן בעת ובעונה אחת מה שגרם לאחת הכוסות לעוף על שמלת הבחורה. הבחור פרץ בצחוק רועם ושאג "BLOODY MARY! ". אני בטוחה שמרי לא הייתה מאושרת מהאירוע אבל פיט כן הנה נמצא שם למשקה , מאז – הכל היסטוריה.



ועכשיו לעבודה:
45 מ"ל וודקה
100 מ"ל מיץ עגבניות
1/4 כוס מיץ לימון
1/2 כפית רוטב וורצ'סטר
3 טיפות טבסקו
פלפל שחור, מעט מלח
ענף סלרי אמריקאי
פלח לימון
אופן הכנה:
בכלי גבוה מערבבים את מיץ העגבניות עם הוודה מיץ לימון רוטב וורצ'סטר, הטבסקו פלפל שחור ומעט מלח.
לכוס גבוהה מכניסים 4 קוביות קרח, מוסיפים את המשקה. מערבבים בעזרת ענף הסלרי ומשאירים לקישוט. את שפת הכוס מקשטים בפלח לימון.
שותים ונהנהים.
צילום: יוחי מנדיל

יום שני, 21 ביוני 2010

מרגריטה

האלוהית ריטה הייוורת', בעלת השיער האדום לוהט, גוף מושלם ללא טיפת סיליקון אחת. ריטה היפה והסקסית התחילה את דרכה כרקדנית עמוד בבר עלוב בעיר טיחואנה. שמה באותם ימים היה מרגריטה קנסינו והיא התגלתה על ידי מפיק הוליוודי שצפה בה רוקדת שמבעד לערפילי הוויסקי ששתה הבין שלפניו עומד אוצר. הוא הביא אותה לעיר הסרטים ומשם דרכה היתה סלולה לעבר ההצלחה. בבר העלוב נותר ברמן שבור לב בשם אנריקה גויטרז, שלא הצליח להפיג את צערו, ולכן רקח קוקטייל מריר-מתוק כדי להפיג את הדמעות. אין שום ספק שהדמעות יבשו מהר כי הקוקטייל הפך לסיפור הצלחה מסחרר והנער הפך בין לילה לברמן עשיר, ואין כמו מטבע זהב בכדי להפיג את כאב הלב.
החום והכדורגל הם שילוב מושלם שילהיט את היצרים והרוחות בכל מקום על פני הכדור הקטן שלנו בחודש הקרוב, ולכן צריך משהו שיצנן וירגיע. לדעתי, לכן אני ממשיכה במסע של משקאות מרעננים לערב קיץ לוהט.
הפעם, המתכון המקורי למרגריטה: טקילה, ליקר תפוז (קוואנטרו או טריפל סק) ומיץ לימון משקה מריר מתוק.
המשקה מוגש בד"כ בכוס מרטיני, כששפת הכוס מצופה במלח. היום מגישים מרגריטה על בסיס פירות שונים כמו פסיפלורה או פירות יער, אבל המקור נולד עם מיץ לימון.
לפני העבודה הנה סיפור אהבה מריר מתוק :
המשקה כמעט נצחי כמו האישה על שמו הוא קרוי: הלא היא השחקנית ההוליוודית



35 מ"ל טקילה
45 מ"ל קוואנטרו או טריפל סק
1/4 כוס מיץ לימון או ליים
קרח

מוזגים את כל המרכיבים לשייקר המכיל כבר קרח, מערבבים היטב ומוזגים לכוס קוקטייל לא לפני שהמלחנו את שפתי הכוס. איך? משפשפים את שפת הכוס בלימון או ליים ואח"כ טובלים במלח, בזהירות עם המלח לא יותר מדי, זה יהפוך את המשקה ממריר מתוק למלוח מדי.
כאשר מוזגים את המשקה צריך לעשות זאת בזהירות שלא יגע במלח.
מוסיפים פלח לימון לכוס.
ניתן למזוג לתוך כוס עם קרח במקום לערבב עם השייקר .

צילום: יוחי מנדיל

יום שבת, 19 ביוני 2010

מוחיטו

ערבים חמים העוברים עלינו, לפיכך הנה משקה דרום אמריקאי – מצנן, מרענן ומרגיע – המוחיטו.
לפני שנשתה קצת מוחיטו הנה כמה עובדות שלא כולם יודעים:
מקורו בקובה.
יש בו 5 מרכיבים: ליים (בארץ לא קל להשיג ליים לכן השתמשנו בלימונים), סוכר, עלי מנטה או נענע, רום, סודה.

המוחיטו הוא משקה של גברים קשוחים – החל מסיר פרנסיס דרייק וכלה בארנסט המינגווי .
המשקה נקרא בתחילה על שם סיר פרסיס דרייק EL DRAQUE"". באותם ימים במקום רום השתמשו באלכוהול בשם AGUARDIENTE ובתרגום חופשי מאד "מי אש". את הליים והסוכר הוסיפו כדי להקל על הטעם החזק של האלכוהול. מהר מאד החליפו את האלכוהול הנוראי ברום הטעים.
הסופר הנודע ארנסט המינגווי נהג לשבת בבר BODEGITA DEL MEDIO בקובה ולשתות אך ורק מוחיטו.

אפשר להחליף את רום בטקילה.
יש כמה גרסאות למוחיטו הקלאסי:
הראשונה נקראת DIRTY MOJITO והוא מכיל רום מתובל (זהו רום בטעמים שונים כמו רסברי, תפוז או מלון) סוכר חום, ליים, נענע, וסודה.
VIRGIN MOJITO – המשקה ללא אלכוהול.
APPLE MOJITO – המשקה מכיל בנוסף לכל המרכיבים הקלאסיים שלו ולרום גם ליקר תפוח עץ.
ולעבודה:
60 מ"ל רום בהיר
לימון חתוך לקוביות קטנות (ראו תמונה)
3 כפיות אבקת סוכר
10 עלי נענע
סודה
קרח
בכוס גבוהה מכניסים את אבקת הסוכר קוביות הלימון והנענע כותשים בעזרת מכתש ומוודאים שהסוכר נמס לגמרי . מוסיפים את הרום והסודה , מקשטים בפלח לימון ושני עלי נענע טריים נוספים וכמובן כמה קוביות קרח ובוחשים היטב . אפשר גם להשתמש בספרייט במקום סודה אבל אז צריך רק כפית אחת של סוכר.
צילום: יוחי מנדיל

יום ראשון, 6 ביוני 2010

הפתעות דובדבנים


הדובדבן הוא פרי אדום, קטן ועסיסי הנקשר אצלנו בתודעה תמיד לדברים טובים. לא סתם הביטוי "הדובדבן שעל הקצפת" הוא ביטוי שאנו משתמשים בו כדי להסביר שמדובר בדבר הטוב ביותר! אנחנו מוצאים את הדובדבנים בעוגות, בעוגיות ובסלט פירות, והם באים במגוון צורות - החל ממשומרים, מסוכרים, בליקר, כקישוט לקוקטייל, מצופים בשוקולד, חמימים מעל פנקייק, או כתוספת לתבשילי בשר. באוכל הפרסי נמצא אותם אפילו במרק או בתבשיל הבשר עצמו.

לכן, כשפגשתי את המתכון של הפתעות דובדנים באתר nobel pig ((אני כמובן התאמתי את המתכון לטעמי), לא התאפקתי ומיד רצתי לקנות דובדבנים. משום מה בימים האחרונים הם נמכרים במחיר מוטרף, אבל קופסת דובדבנים אחת לא תעשה לנו ממש חור בכיס, אלא דווקא תגרום לנו אושר גדול עם הקפה של הבוקר או סתם ככה כשמתחשק משהו מתוק לנשנש.

לפני העבודה הנה כמה עובדות שלא כולם יודעים על הדובדבנים:
מספרים כי לוקולוס, שהיה שר צבא רומי גרגרן ידוע, התאבד כאשר גילה שאספקת הדובדבנים שלו הסתיימה, אף על פי שלי כל הסיפור נשמע כמו אגדה אורבאנית רומית עתיקה.
הדובדבנים עשירים בויטמין A, B, ו – C. הם עשירים בפקטין ,מלטונין ובנוגדני חימצון. הם דלי שומן, דלי כולסטרול ודלי קלוריות: ב-100 גר' פרי יש 70 קלוריות.

בארה"ב יש יותר מ -1000 סוגי עצי דובדבן, אבל רק 10 סוגים נמצא בשוק למכירה.
חיי המדף של הפרי קצרים ביותר: 4 ימים במקרר לכל היותר.
עץ הדובדבן מספק כ- 1000 דובדבנים המספיקים לאפיית 30 מגשי פאי דובדבנים.

ועכשיו אחרי שהשכלנו לעבודה:

220 גר' חמאה
21/4 כוסות אבקת סוכר
1 כפית אבקת אפיה
1/2 כפית מי זהר
תמצית וניל
1 ביצה
21/2 כוסות קמח לעוגות בחושות של שטיבל מס' 5
קליפת תפוז מגוררת.
דובדבנים מסוכרים
מחממים תנור ל – 200 מעלות, משמנים תבנית של מיני מאפינס
במיקסר עם מקצף , מקציפים את החמאה ומוסיפים בהדרגה 11/2 כוס אבקת סוכר ואבקת האפיה מוסיפים את תמצית הוניל ומי זהר, את גרידת התפוז ואת הביצה וממשיכים בהקצפה, מוסיפים את הקמח בהדרגה כמובן, עד לקבלת בצק . זהירות מערבוב יתר, כמו בכל בצק בחוש אם מערבבים יתר על המידה המאפה יוצא דחוס מדי וקשה.






את 3/4 כוס אבקת הסוכר שנותרה לנו מעבירים לקערה בעלת פתח רחב. יוצרים כדור קטן בגודל שיתאים לשקע בתבנית כ- 2 ס"מ , מעבירים אותו בתוך אבקת הסוכר ובעזרת האצבע יוצרים גומה ומכניסים לשקע בתבנית המאפינס , מכניסים דובדבן בכל גומה ולא מכסים בבצק בזמן האפיה הבצק יעלה ויכסה מעט את הדובדבן.

לפני אפיה ובזמן האפיה

אופים כ -12 דקות או עד שהמאפה זהוב. מפזרים מעל סוכר מניחים להתקרר לפני שמוציאים מהשקעים.

צילום: יוחי מנדיל